Prof. Dr. Dagmar Eichberger
Wissenschaftlicher Werdegang / Scientific career
Short CV
Following on from her studies in art history, history and archeology at the University of Heidelberg (1980: M.A., 1984: PhD.), Dagmar Eichberger spent ten years teaching and researching at Australian universities (1985-1989: Canberra, ANU & 1990-1994 – Melbourne, MU). For five years, she was in charge of the Postgraduate Diploma in Art Curatorial Studies at Melbourne University. This enabled her to build up close contacts with colleagues at Australian and European museums and gave her the opportunity to get involved in several international exhibition projects. Supported by a three-year grant by the Australian Research Council and a two-year grant by the German Research Council she analyzed the former art collection of Archduchess Margaret of Austria. This project was submitted as a Habilitation thesis at the University of the Saarland and was published in 2002 (“Leben mit Kunst – Wirken durch Kunst. Sammelwesen und Hofkunst unter Margarete von Österreich, Regentin der Niederlande”, Turnhout: Brepols). In 2005 she was appointed apl. Professor at Heidelberg University. Research projects, conferences and fixed-term appointments lead her back to Melbourne repeatedly. In addition, she taught at the universities of Jena, Konstanz, Trier, Giessen and Paris. From 2011 to 2016, she held a position as research coordinator in the EU Projekt ARTIFEX (Prof. Dr. Dr. Tacke) and taught courses at the University of Trier. In 2018/19 she enjoyed the benefits of being a guest professor at the University of Vienna for one year. She has now returned to her Alma Mater and has reestablished her permanent base in Heidelberg.
In 2003, the city of Mechelen appointed her research coordinator and curator for the exhibition project Women of Distinction. Margaret of York and Margaret of Austria (2005). In that position, she was also in charge of the handbook cum catalogue. The proceedings of the symposium were published in a separate volume (2011). From 2016 to 2018 she was employed as guest curator for the exhibition Women. The Art of Power. Three women from the House of Habsburg at the KHM satellite museum Schloss Ambras in Innsbruck. With her co-curator, Annemarie Jordan Gschwend, she authored the catalogue that accompanied the exhibition (2018).
Professional activities include membership on the board of the Historians of Netherlandish Art (www.hnanews.org), followed by serving as Associate Editor for JHNA (www.jhna.org). She co-founded the Arbeitskreis für Niederländische Kunst und Kulturgeschichte e.V. (www.ankk.org) and was active as a board member from 2008 to 2011.
Her list of publications includes numerous articles, as well as several edited volumes, produced jointly with Charles Zika (Melbourne), Anne-Marie Legaré (Paris), Jennifer Spinks (Manchester), Philippe Lorentz (Paris), Shelley Perlove (Ann Arbor) and Annemarie Jordan (Zurich). On balance, working with such marvelous colleagues like these is what makes research and publishing in art history worthwhile and fun.
Curriculum Vitae
Kurzvita
Nach dem Studium der Kunstgeschichte, Geschichte und Archäologie an der Universität Heidelberg (M.A., Dr.phil.) zehnjährige Lehr- und Forschungstätigkeit in Kanada (London: UWO) und Australien (Canberra: ANU & Melbourne: MU). Der Aufbau eines Museumskundekurses an der Universität Melbourne (Postgraduate Diploma in Art Curatorial Studies) führte zu engen Kontakten mit Kollegen an australischen und europäischen Museen und ebenso zur Mitarbeit in kulturpolitischen Gremien und Ausstellungsprojekten (z. B.: Albrecht Dürer). Ein mehrjähriges Forschungsstipendium des Australian Research Council ermöglichte die Erstellung einer sammlungsgeschichtlichen Datenbank für die Inventare Margaretes von Österreich. Diese Forschungsarbeit zum frühen Sammelwesen wurde in Europa weitergeführt und an der Universität des Saarlands als Habilitationsprojekt abgeschlossen (2001). Die Tätigkeit als wissenschaftliche Leiterin eines internationalen Ausstellungsprojektes (Women of Distinction. Margaret of York and Margaret of Austria, Mechelen: 2005) beinhaltete u.a. die Konzeption und Herausgabe eines Katalog-Handbuchs, sowie die Organisation eines internationalen Symposiums. Anschließend Lehrtätigkeiten an den Universitäten von Saarbrücken und Heidelberg, sowie Vertretungs- und Gastprofessuren an den Universitäten von Konstanz und Jena. 2005 in Heidelberg Ernennung zur apl. Professorin mit Lehrdeputat. Mitbegründerin und Vorstandsmitglied (2008-2011) im Arbeitskreis für Niederländische Kunst- und Kulturgeschichte e.V. (www.ankk.org). Von 2011-2016 Vertretungsprofessorin und Forschungskoordinatorin im EU Projekt ARTIFEX. 2016 bis 2018 Gastkuratorin der Ausstellung Women. The Art of Power in Schloss Ambras, Innsbruck (mit Annemarie Jordan Gschwend) und Mitherausgeberin des Katalogs. 2018 Vertretungsprofessorin an der Universität Gießen (Prof. Silke Tammen) und anschließend für ein Jahr Gastprofessorin an der Universität Wien (2018-2019). Seit WS 2019 wieder am Institut für Europäische Kunstgeschichte in Heidelberg tätig.