Newsletter 33/ 14-06-2022
Seminar Program 07/2022 – Überzeugend Auftreten, Poster Design, Bewerben 4.0, Communicating Science, Data Management
English version below
Liebe Doktorandinnen und Doktoranden,
möchten Sie Ihre Präsentationsfähigkeiten verbessern oder lernen, wie Sie Poster für Ihr Projekt noch besser gestalten können? Online-Tools für den Bewerbungsprozess und Visualisierungsstrategien entdecken, um Wissenschaft verständlich zu vermitteln? Oder möchten Sie mehr darüber erfahren, wie Sie Ihre Forschungsdaten effizient verwalten können? Dann sind unsere Kurse im Juli 2022 genau richtig für Sie:
Einfach überzeugend auftreten // 05.–06.07.2022
09–17 Uhr & 09–13 Uhr; Roman Jaburek (erfolgston)
Seminarzentrum D2, Raum 2, Bergheimer Straße 58 A, Eingang Fehrentzstraße
Die Basis in diesem Workshop ist das vom Trainer entwickelte Stimmigkeits-System. Dieses berücksichtigt die drei wichtigsten Elemente für unsere mündliche Kommunikation: Stimme, Persönlichkeit und Botschaft. Es geht darum, in jeder Sprechsituation seine Stimme gekonnt einzusetzen, einfach authentisch zu sein und seinen Inhalt so zu vermitteln, dass er auf Anhieb verstanden wird.
Mehr Informationen und Anmeldung
Academic Poster Design // 07. & 12.07.2022
09–17 Uhr, Dr. Susanne Berger
Online
Academic posters are a useful communication method to present your PhD project, engage people in fruitful discussions and gain new input for your research. To suit that purpose, a poster needs to be carefully designed, both from the contents' side and the visual appearance. Starting with the content, we will extract the key messages from your projects. All the way from the research question at hand, to the results and finally to the discussion and open questions. During the workshop each participant will design his / her poster about his / her own PhD project. You need to bring text and figures (diagrams, charts, schematics, photos etc.) describing your project. Poster drafts are welcome as well.
Mehr Informationen und Anmeldung
Bewerben 4.0: Online-Bewerbungsportale und Online-Profile// 20.07.2022
09–13:30 Uhr, Bianca Sievert (berufundleben)
Online
Heutzutage verwenden Unternehmen sowie öffentliche und staatliche Institutionen Online-Tools und Algorithmen für die Rekrutierung von Mitarbeiter/innen. Der Workshop wird viele Funktionen der Online-Bewerbung anhand von praktischen Beispielen und Online-Aufgaben erläutern. Wer sich erfolgreich online präsentieren und bewerben möchte, muss in der Lage sein, mit den entsprechenden Angeboten professionell umzugehen. Dazu gehören Selbstpräsentationen (z.B. Xing), Wissen über Jobsuche, der Umgang mit Online-Bewerbungsportalen – aber auch weitere Features des "Robot Recruitings", wie Preselection-Tools oder zeitversetzte Video-Interviews.
Mehr Informationen und Anmeldung
Communicating science comprehensibly through visualizations // 26.–27.07.2022
09–17 Uhr, Chris Spatschek (Nationales Institut für Wissenschaftskommunikation)
Seminarzentrum D2, Raum 1, Bergheimer Straße 58 A, Eingang Fehrentzstraße
Scientific research is often difficult to comprehend for individuals outside the respective discipline and outside academia in general. In order to exchange information across disciplinary boundaries and with the public, it is vital for scientists to know communication tools that help non-specialist audiences to gain a better understanding of their research. Given that humans generally process and store visual information (e.g. images, sketches) more effectively than text-based information, we focus on techniques that allow you to graphically present your research topics.
Mehr Informationen und Anmeldung
Research Data Management // 28.07.2022
14–18 Uhr, Dr. Jochen Apel (Universitätsbibliothek Heidelberg)
Seminarzentrum D2, room 1, Bergheimer Straße 58 A, entrance Fehrentzstraße
This course is meant to give a general, discipline-independent introduction into various topics central to an efficient management of research data with a special focus on questions related to data archiving and data sharing. In particular, the course will cover the following topics:
- Requirements on research data handling from universities, research funders and scientific journals
- Short-term and long-term preservation: formats, metadata, documentation, standards
- Open Research data, data publication and data citations: Where? How? Why and why not?
- Creation of data management plans for research projects
Mehr Informationen und Anmeldung
Wir laden Sie herzlich ein bei unseren Veranstaltungen dabei zu sein. Anmeldungen sind jederzeit auf unserer Webseite möglich.
Wenn Sie Fragen oder Anregungen haben, können Sie uns gerne kontaktieren: ga-seminare@uni-heidelberg.de
Herzliche Grüße
Ihr Team Seminarprogramm
Kontakt:
E-Mail: ga-seminare@uni-heidelberg.de
Tel.: +49 6221 / 54 – 19769
Seminar Program 07/2022 – Überzeugend Auftreten, Poster Design, Bewerben 4.0, Communicating Science, Data Management
Dear Doctoral Candidates,
Would you like to develop your presentation skills or learn how to carefully design an academic poster for your project? Discover online tools for the application process and visualization strategies for communicating science comprehensibly? Or do you want to efficiently manage your research data? Then our courses in July 2022 are just right for you:
Einfach überzeugend auftreten // July 5–6, 2022
9 am–5 pm & 9 am–1 pm; Roman Jaburek (erfolgston)
Seminarzentrum D2, room 2, Bergheimer Straße 58 A, entrance Fehrentzstraße
Die Basis in diesem Workshop ist das vom Trainer entwickelte Stimmigkeits-System. Dieses berücksichtigt die drei wichtigsten Elemente für unsere mündliche Kommunikation: Stimme, Persönlichkeit und Botschaft. Es geht darum, in jeder Sprechsituation seine Stimme gekonnt einzusetzen, einfach authentisch zu sein und seinen Inhalt so zu vermitteln, dass er auf Anhieb verstanden wird.
Further information and registration
Academic Poster Design // July 7 & 12, 2022
9 am–5 pm, Dr. Susanne Berger
Online
Academic posters are a useful communication method to present your PhD project, engage people in fruitful discussions and gain new input for your research. To suit that purpose, a poster needs to be carefully designed, both from the contents' side and the visual appearance. Starting with the content, we will extract the key messages from your projects. All the way from the research question at hand, to the results and finally to the discussion and open questions. During the workshop each participant will design his / her poster about his / her own PhD project. You need to bring text and figures (diagrams, charts, schematics, photos etc.) describing your project. Poster drafts are welcome as well.
Further information and registration
Bewerben 4.0: Online-Bewerbungsportale und Online-Profile// July 20, 2022
9 am–1:30 pm, Bianca Sievert (berufundleben)
Online
Heutzutage verwenden Unternehmen sowie öffentliche und staatliche Institutionen Online-Tools und Algorithmen für die Rekrutierung von Mitarbeiter/innen. Der Workshop wird viele Funktionen der Online-Bewerbung anhand von praktischen Beispielen und Online-Aufgaben erläutern. Wer sich erfolgreich online präsentieren und bewerben möchte, muss in der Lage sein, mit den entsprechenden Angeboten professionell umzugehen. Dazu gehören Selbstpräsentationen (z.B. Xing), Wissen über Jobsuche, der Umgang mit Online-Bewerbungsportalen – aber auch weitere Features des "Robot Recruitings", wie Preselection-Tools oder zeitversetzte Video-Interviews.
Further information and registration
Communicating science comprehensibly through visualizations // July 26–27, 2022
9 am–5 pm, Chris Spatschek (Nationales Institut für Wissenschaftskommunikation)
Seminarzentrum D2, room 1, Bergheimer Straße 58 A, entrance Fehrentzstraße
Scientific research is often difficult to comprehend for individuals outside the respective discipline and outside academia in general. In order to exchange information across disciplinary boundaries and with the public, it is vital for scientists to know communication tools that help non-specialist audiences to gain a better understanding of their research. Given that humans generally process and store visual information (e.g. images, sketches) more effectively than text-based information, we focus on techniques that allow you to graphically present your research topics.
Further information and registration
Research Data Management // July 28, 2022
2–6 pm, Dr. Jochen Apel (Universitätsbibliothek Heidelberg)
Seminarzentrum D2, room 1, Bergheimer Straße 58 A, entrance Fehrentzstraße
This course is meant to give a general, discipline-independent introduction into various topics central to an efficient management of research data with a special focus on questions related to data archiving and data sharing. In particular, the course will cover the following topics:
- Requirements on research data handling from universities, research funders and scientific journals
- Short-term and long-term preservation: formats, metadata, documentation, standards
- Open Research data, data publication and data citations: Where? How? Why and why not?
- Creation of data management plans for research projects
Further information and registration
We warmly invite you to attend our workshops. Make sure to register on our website today.
Please feel free to contact us if you have questions or suggestions: ga-seminare@uni-heidelberg.de
Best wishes,
The Team of the Seminar Program
Contact:
Email: ga-seminare@uni-heidelberg.de
Tel.: +49 6221 / 54 - 19769