Publications

A. Monographs

1. Adobe Dangerous Tunes. The Politics of Chinese Music in Hong Kong, Taiwan and the People’s
Republic of China since 1949
, Wiesbaden: Harrassowitz (Opera sinologica 3), 1997
.

Rez.

  1. Christian Utz CHIME 1998.12/13:187-191.
  2. Nancy Rao CHIME 1998.12/13:191-194.
  3. Lawrence Witzleben China Information 1999.13/4:144-146.
  4. Su Zheng ACMR Reports 2000.13:69-77.
  5. Christian Utz Neue Zeitschrift für Musik 2000.1:87.
  6. Bell Yung Asian Music 2001.2:192-196.
  7. Sue Tuohy Journal of Asian Studies 2001.60/1:177-179.
  8. Frank Kouwenhoven British Journal of Ethnomusicology 2001/1II:124-126.
  9. Yu Siu Wah the world of music 2001.2+3:255-57.
  10. Margaret Chan Canadian University Music Review /Revue de musiques des universities
    canadiennes
    2002.22/2:132-134

2. Adobe A Newspaper for China? Power, Identity and Change in Shanghai’s News Media (1872-1912) Cambridge: Harvard University Press (Harvard East Asian Monographs Series 226), 2004.

Rez.

  1. Elizabeth Sinn American Historical Review 2005.110/2.
  2. 片柳香織Shirin 2004.9:142-148.
  3. Christopher Reed Harvard Business History Review 2005.79/1:184.
  4. Hung Chang-tai/Philipp Kuhn China Review International 2005.12/1:203-205.
  5. Marie-Claire Bergère China Quarterly 2005.184:992-993.
  6. Joan Judge Harvard Journal of Asiatic Studies 2006.66/1:233-254.
  7. David Kenley China Information 2006.XX/1:126-128.
  8. Tsai Weipin History 2006.91/303:436.
  9. Peter Zarrow The China Journal 2007.

3. A Continuous Revolution: Making Sense of Cultural Revolution Culture, Cambridge: Harvard University Press
(Harvard East Asian Monographs Series 343), 2012
Winner of the John K. Fairbank Book Prize, American Historical Association, 2013

Rez.

  1. Maria Galikowski China Information 2013.27/3: 379-380.
  2. Barnes, N.E. CHOICE: Current Reviews for Academic Libraries July 2013: 2080.
  3. Wang Ban CHINOPERL: Journal of Chinese Oral and Performing Literature (December 2013.32/2:182-186).
  4. Denise HO Journal of Asian Studies 2013.72/4:980-81.
  5. Bonnie S. MacDougall China Review International 2013.20.1/2:136-143
  6. Xueping Zhong Modern Chinese Literature and Culture (MCLC June 2014) [Link]
  7. Rachel Somerstein Visual Studies 29.1 (2014): 114-115.
  8. Xing Fan Asian Theatre Journal 2014.31/2:617-620.
  9. Paul Clark Journal of Chinese Studies 2014.59:338-345
  10. Stephen MacKinnon Pacific Affairs 2015.88/4:902-904.
  11. David Cheng Chang Zhongyang yanjiuyuan jindaishi yanjiusuo jikan 2015.88:239-253.

4. Why China did not have a Renaissance and why that matters—an interdisciplinary

Dialogue co-authored with Thomas Maissen, Berlin: de Gruyter (Critical Readings in Global

Intellectual History, Susan Richter & Sebastian Meurer, Hrsg.), 2018.

Podcast 13: https://www.hist.uzh.ch/de/dhl/outreach/podcasts/15past15/season1.html

Blog: https://trafo.hypotheses.org/17946

 Rez.    1. Luke Clossey CHINA REVIEW INTERNATIONAL 2017-24/3:220-224

2. Antonella Romano « Annales. Histoire, Sciences Sociales » 2019/2: 489- 492

3. Cornel Zwierlein: H-Soz-Kult, 13.10.2020.

 

In preparation:

5. “Mao in the Gallery/Reading Mao—The Making of a Global Icon,” Manuscript to be submitted in August 2023,
Bloomsbury Academic.   

6. “Portrait(s) of a Trope: New Women and New Men in China’s Women’s Magazines, 1898-
2008” Manuscript in final stages to be submitted to Hong Kong University Press.
 
7. “‘And there is only one Lang Lang…’—Music in China from a Transcultural Perspective”
book project in progress

8. World-as-Method—History as Shared Heritage
    Book project for the Heidelberger Akademische Bibliothek, Heidelberger Akademie der Wissenschaften

9. “Von Lu Xun und den Menschenfressern: Ein etwas anderer Abriss der chinesischen
 Literaturgeschichte” in progress

10. “Recorded Soundscapes—the Liu Yuan Collection” joint book project with Andreas Steen.

11. “No Parallel?—The Fatherly Bodies of Gandhi and Mao” Joint (digital) archive with
        Sumathi Ramaswamy, digital project in progress

12. (popular science publication)  “China (anders) sehen: Vier Studien”

1. Von großen Händen und kleinen Füßen: Schönheit und Frauen in China, gestern und heute
2. Mit Konfuzius oder nicht? China und seine Tradition
3. Spielarten des chinesischen Nationalismus: 1898-2008
4. Von Yao bis Mao: China und die Macht der Musik

Projects in Gestation:

13. The Female Reader—a short history in genres
    
14. World(ing) Literature, Invisible Translators: Rethinking European Literature in late imperial China
neues Buchprojekt

15. “Babes on Bikes”—A visual history of bicycles and change in China
    neues Buchprojekt

 

B. Edited Volumes

  1. Kulturrevolution als Vorbild: Maoismen im deutschsprachigen Raum (mit Sebastian Gehrig undFelix Wemheuer), Wien 2008.
  2. What is in a Trend? (mit Annika Joest und Jennifer May), erschienen als Sonderserie in der Zeitschrift Transcultural Studies Publikationsdatum: Frühjahr 2011-Frühjahr 2013 mit Beiträgen von Jennifer Altehenger, Sebastian Gehrig, Lena Henningsen, Petra Thiel & Huang Xuelei.
  3. Asian Punches: A Transcultural Affair (mit Hans Harder), Transcultural Research – Heidelberg Studies on Asia and Europe in a Global Context, Heidelberg: Springer 2013.Rez.1. Richard Scully Victorian Periodicals Review 2013.46/4: 579-581.
    Rez. 1. Richard Scully Victorian Periodicals Review 2013.46/4: 579-581
  4. Women and the Periodical Press in China’s Long Twentieth Century: A Space of their Own (edited by Barbara Mittler with Michel Hockx and Joan Judge). Cambridge: Cambridge University Press 2018.
  5. China and the World—the World and China: Transcultural Perspectives (Essays in Honor of Rudolf G. Wagner), edited by Barbara Mittler, Joachim & Natascha Gentz and Catherine Vance Yeh, Deutsche Ostasienstudien 37 Gossenberg: OSTASIEN Verlag, 2019
    Primary editorship:
    Bd. 3 Transcultural Perspectives on Modern China (edited with Natascha Gentz)
    Bd. 4 Transcultural Perspectives on Global China (edited with Catherine V. Yeh)
  6. Les usages de la temporalité dans les sciences sociales. Vom Umgang mit Temporalität in den Sozial- und  Temporalität in den
    Geisteswissenschaften
    (herausgegeben von Pierre Monnet, Thomas Maissen und Barbara Mittler
    mit Jean-Louis GEORGET). Bochum:  Winkler Verlag,  2019.
  7. Chronologics. Periodisation in a Global Context (mit Thomas Maissen & Pierre Monnet), Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2022.

    Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2022.

    Heidelberg 2020.

In preparation:

*8. “Hidden Grammars of Transculturality: Shifting Powers of Encyclopedic Writing (with Madeleine
Herren-Oesch), angenommen in: Heidelberg Studies on Transculturality
*9. “Transcultural Sexualities: Materials, Conceptions, and Practices of the affective Body between
Asia and Europe” (with Paola Zamperini und Christiane Brosius),
Heidelberg Studies on Transculturality
10. “Creative Dissonances: Music in a Global Context” (mit Dorothea Redepenning), angenommen
Zum Erscheinen in Heidelberg Transcultural Studies, Heidelberg: Winter Verlag (in preparation).
11. “Rethinking Cultural Revolution Culture”

 

C. Articles in scholarly journals and edited volumes

(peer-reviewed are marked with an *)

  1. „20th Century Chinese Music in The C.C. Liu Collection“ CHIME 1991.4:92-95.
  2. „Chinese Music in the 1980s––the Esthetics of Eclecticism“ in: China Avant-Garde (Jochen Noth et
     al. Hrsg.), Heidelberg: Brausdruck, 1993, 84-92.
    (2a. chinesische Version 梅嘉樂: „八十年代的中國音樂“ in: 中國前衛藝術 (Jochen Noth et al. Hrsg.) Oxford: Oxford University Press, 1994, 106-114
  3. „Sprachlose Propaganda—Politik und musikalische Avantgarde in Hong Kong, Taiwan und der Volksrepublik China“ in: Yaogun Yinyue: Jugend-, Subkultur und Rockmusik in China. Politische und gesellschaftliche Hintergründe eines neuen Phänomens (Thomas Heberer Hrsg.), Münster: LIT, 1994, 33-46.
  4. * „Chinese New Music as a Politicized Language: Orthodox Melodies and Dangerous Tunes“ Indiana East Asian Working Paper Series #10, 1996, 1-22.
    (4a. erschienen in einer früheren Version als „China’s New Music–Dangerous Tunes?“ in: Selected Papers of the 10th Biannual Conference (European Association of Chinese Studies), Prague 1994).
  5. * „Mirrors and Double Mirrors: The Politics of Identity in New Music from Hong Kong and Taiwan“ CHIME 1996.9:4-44.
  6. „Verkehrte Welten: Brücken, Parks und Öffentlichkeiten in Shanghai“ periplus, Jahrbuch für Außereuropäische Geschichte 1996.6:114-124.
  7. „‘Fair-sexing it’: Die Konstruktion des weiblichen Lesers in chinesischen Zeitungen (1872- 1912)“ in: Transformationen der Europäischen Expansion vom 16. bis zum 20. Jahrhundert. (Andreas Eckert & Jürgen Müller Hrsg.) Loccum: Loccumer Protokolle 26/96, 1997, 95-105.
  8. „‘Mit Geschick den Tigerberg erobert’: Zur Interpretation einer multiplen Quelle“ in: Lesarten eines globalen Prozesses. Quellen und Interpretationen zur Geschichte der europäischen Expansion, Festschrift für Dietmar Rothermund (Andreas Eckert Hrsg.), Münster: LIT 1998, 35-51.
  9. 從上海報紙看上海人形象和聲音 (Voice and Image of the Chinese Shanghailander as seen from the City’s Newspapers) in: 中國近代城市企業社會空間 (China’s Modern Cities: Industry, Society, Space) (Zhang Zhongli Hrsg.), Shanghai: CASS, 1998, 266-271.
  10. * „俄狄普斯開悟。索福克洛斯俄狄普斯在科洛納斯的一個中國詮釋“ (Oedipus reaches Satori: A Chinese Interpretation of Sophocles’ Oedipus in Colonus) in:Collected Essays on the History of New Music in China, vol. 6 (Liu Ching-chih Hrsg.), Hong Kong: Hong Kong University Press 2000, 101-122.
  11. „Ohrenbetäubende Stille: Chinas musikalische Avantgarde als Politikum“ Berliner China Hefte 2000.19:65-76.
  12. „Verführung Emanzipation: Befreite Frauen und die chinesische 4. Mai-Bewegung“ Figurationen 2001.2/1:83-102.
  13. “Ess(en) oder Gegessen werden? – Kulinarisches, Kurioses und Kannibalisches aus sinographischen Quellen” in Hans Shu. Festschrift für Hans van Ess an seinem 40. Geburtstag, München 2002.
  14. „From Mozart to Mao to Mozart: Western Music and Modern China” World New Music Magazine 2002.12:36-51
    (auch erschienen als 14a. „From Mozart to Mao to Mozart: The Reception of Western Music in Modern China“ in: A Global View of Mozart. Mozart and Asia 2001. The Documentation, Salzburg: Salzburger Festspiele 2001, 63-78).
  15. „Zwischen chinesischer Tradition und europäischen Ideen: Lu Xun und die ‘Geschichte der chinesischen Literatur’“ in: Handeln und Verhandeln. Kolonialismus, transkulturelle Prozesse und Handlungskompetenz (Harald Fischer-Tiné Hrsg.), Münster: LIT 2002, 173-196.
  16. * „Defy(N)ing Modernity: Women in Shanghai’s early News-Media (1872-1915) Jindai Zhongguo Funü shi yanjiu (Research on Women in Modern Chinese History) December 2003: 215-259.
    (auch erscheinen als 16.a auf Chinesisch als “Tiaozhan/Dingyi xiandaixing: Shanghai zaoqi xinwen meiti zhong de nüxing (1892.1915) in Yu Chien-ming et al Hrsg. Gonghe Shidao de Zhongguo funü, Taibei 2007, 255-310).
  17. * „Cultural Revolution Model Works and the Politics of Modernization in China: an Analysis of Taking Tiger Mountain by Strategy“ The World of Music. Special Issue, Traditional Music and Composition 2003.2: 53-81.
  18. „Against National Style—Individualism and Internationalism in New Chinese Music (revisiting Lam Bun-Ching and others) in: Proceedings of The Symposium at the 2003 Chinese Composers’ Festival (Daniel Law & Chan Ming Chin Hrsg.) Hong Kong 2004, 2-26.
  19. „Musik und Macht: Die Kulturrevolution und der chinesische Diskurs um den ‘nationalen Stil’“ in: Musik in Diktaturen des 20. Jahrhunderts (Michaela G. Grochulsky, Oliver Kautny, Helmke Jan Keden Hrsg.) Mainz: Are Edition, 2006, 277-302. | Adobe Link
  20. “Alltag als Fest: Mao als Ikone der chinesischen Kulturrevolution (1966-1976)“ in minima sinica 2006.2:25-47.
  21. * „Domesticating the Alien Medium. Incorporating the Western-style Newspaper into the Chinese Public Sphere,” in: Joining the Global Public: Word, Image, and City in Early Chinese Newspapers, 1879-1910 (Rudolf.G. Wagner Hrsg.), SUNY Press 2007, 13-45.
  22. “为人人所必需的有用新知? 商务印书馆及其新文化辞书 (Useful New Knowledge for Everyone to Digest? The Xin wenhua cishu)” in: 近代中国的百科辞书 (Modern Chinese Encyclopedias) Chen Pingyuan, Milena Dolezoleva-Velingerova Hrsg. Beijing 2007, 193-213; Chinese translation by Sun Liying)
  23. „‘My brother is a man-eater’: Cannibalism before and after May Fourth“ in: Zurück zur Freude. Studien zur chinesischen Literatur und Lebenswelt und ihrer Rezeption in Ost und West. Festschrift für Wolfgang Kubin. Hg. von Marc Hermann und Christian Schwermann unter Mitwirkung von Jari Grosse-Ruyken. Monumenta Serica Monograph Series 52. Sankt Augustin - Nettetal: Steyler Verlag, 2007, 627-655.
  24. * “Gendered Advertising in China: What History do Images tell?” European Journal of Chinese Studies 2007/6.1:13-41.
  25. “Sound Patterns of Cultural Memory: Wound/Scar Music and its Making in Contemporary China.” World New Music Magazine 2007.17:33-54.
  26. * “In Spite of Gentility: (New) Women and (New) Men in Linglong, a 1930s Women’s Magazine” in: The Quest for Gentility in China: Negotiations beyond Gender and Class (Daria Berg & Chloe Starr Hrsg.) London: Routledge, 2007, 208-234.
  27. “Musik und Identität: Die Kulturrevolution und das ‘Ende chinesischer Kultur’” in: Zwischen Selbstbestimmung und Selbstbehauptung. Ostasiatische Diskurse des 20. und 21.Jahrhunderts (Michael Lackner Hrsg.), Baden-Baden 2008, 260-289. | Adobe Link
  28. “Kulturrevolution als Propaganda? Der lange Marsch des Maoismus in China” in: Kulturrevolution als Vorbild: Maoismen im deutschsprachigen Raum (Sebastian Gehrig, Barbara Mittler und Felix Wemheuer Hrsg.) Wien, 2008 , 203-219.
  29. “’Von verrückten alten Männern, die Berge versetzen wollten’ Die Überzeugungskraft der Worte Maos” in: Überzeugungsstrategien (A. Chaniotis, A. Kropp, C. Steinhoff Hrsg.) Heidelberger Jahrbücher Band 52, Heidelberg: Springer Verlag, 2008, 38-60.
  30. “Popular Propaganda? Art and Culture in Revolutionary China” Proceedings of the American Philosophical Society 2008.152/4:466-489 (Moe Prize winner 2009, American Philosophical Society)
  31. “Mao mal ganz anders: Vom chinesischen Umgang mit (kultur-)revolutionärer Vergangenheit” Jahrbuch für Historische Kommunismusforschung 2009: 89-105.
  32. * “‘8 Stage Works for 800 Million People’: The Great Proletarian Cultural Revolution in Music — A View from Revolutionary Opera” Opera Quarterly 2010.26/2-3:377-401.
  33. “Der Erinnerung zum Trotz? Einschlag, Resonanz und das lange Leben maoistischer Propaganda — ein Dialog mit Aleida Assmann” Nova Acta Leopoldina 2012.113/386:37-59.
  34. . „Transboundary Bodies: Eunuchs, Humanity, and Historiography in China” in: Menschen-Bilder - Darstellungen des Humanen in der Wissenschaft Markus Hilgert & Michael Wink (Hrsg.) Heidelberger Jahrbücher, Bd. 54 (2012), 149-179.
  35. “Wider den ‘nationalen Stil’: Individuelles und Internationales in Chinas Neuer Musik” in: Musik und Kulturelle Identität—Bericht über den XIII. Kongress der Gesellschaft für Musikforschung Weimar 2004 (Detlef Altenburg & Rainer Bayreuther eds.) 3 Bde, Band 2: Symposien B, Kassel: Bärenreiter, 2012, 603-607.
  36. * “多重覆蓋的宣傳毛擇東形象的意義與權利Superscribing Propaganda: Vision, Memory, Meaning and Power in Images of Chairman Mao” solicited for publication in Chinese in兩岸分治:學術 建制、圖像宣傳與族群政治 (1945-2000) Divided Rule across the Taiwan Straits: Educational Reorganization, Visual Propaganda, and Ethnic Politics(Miin-ling Yu 余敏玲Hrsg.), Taipei: Academia Sinica Series 2012, 201-250. (Chinese translation by Huang Xuelei).
  37. * “The One-Child Policy” in Naomi Standen (Hrsg.) Demystifying China. new understandings of chinese history, Lanham: Rowman and Littlefield 2013, 197-205 .
  38. * “Imagined Communities Divided: Reading Visual Regimes in Shanghai’s Newspaper Advertising (1860s-1910s))” in: Visualising China, 1845-1965. Moving and still images in historical narratives (Christian Henriot & Yeh Wen-hsin eds.), Leiden: Brill, 2013, 267-377.
  39. “Von großen Händen und kleinen Füßen—Emanzipation auf Chinesisch” in Frauenbilder / Frauenkörper—Inszenierungen des Weiblichen in den Gesellschaften Süd- und Ostasiens, Stephan Köhn & Heike Moser (Hrsg.) Wiesbaden: Harrassowitz 2013, 291-312.
  40. * “Ten Thousand Pucks and Punches: Satirical Themes and Variations seen Transculturally” in Asian Punches: A Transcultural Affair (eds. Hans Harder & Barbara Mittler), Transcultural Research – Heidelberg Studies on Asia and Europe in a Global Context Heidelberg: Springer 2013, 423-444.
  41. * “China’s ‘New’ Encyclopaedia and Their Readers” In Chinese Encyclopaedias of New Global Knowledge (1870-1930): Changing Ways of Thought, (Milena Doleželová-Velingerová and Rudolf G. Wagner, eds). Transcultural Research – Heidelberg Studies on Asia and Europe in a Global Context Heidelberg: Springer 2013, 399-424.
  42. * “Enjoying the Four Olds! Oral Histories from a ‘Cultural Desert’” Transcultural Studies 2014.1:177-214.
  43. “Wagner goes East: Transkulturelle Dimensionen einer deutschen Opernlegende.” in Jutta Ernst (Hrsg.) Transkulturelle Dynamiken: Aktanten, Prozesse, Theorien, Bochum: Transcript Verlag, 2014, 345-368.
  44. * “Just beat it! Popular Legacies of Cultural Revolution Music” in a series edited by Pang Lai-Kwan & Tsai Tsan-huang & Paul Clark in Chinese Literature and Culture in the World at Palgrave / MacMillan, entitled Listening to China’s Cultural Revolution. Translations between Music and Politics, 2015, 239-268.
  45. “‘Much-Maligned and Never Loved?’A Powerful Lady’s Negative Press—the Empress Dowager Cixi and Pearl S. Buck” in: Open Horizon. Essays in Honour of Wolfgang Kubin, Düsseldorf: Düsseldorf University Press 2016, 439-464.
  46. “Bezaubernde Berührung—Visuelles Gedächtnis in Chinas populären Medien, 1900-2000,” Heidelberger Akademie der Wissenschaften Jahrbuch 2015, Heidelberg: Winter 2016, 53-65.
  47. “Of Pride and Prejudice: Rethinking Music and Power in China” in Bernhard Hanneken & Tiago de Oliveira Pinto eds. Music in China Today: Ancient Traditions, Contemporary Trends, VWB Verlag: Berlin (World of Music), 2017, 35-55.
  48. * “Wagner goes East (and back again…..): Operatic Performance between Europe and China” in: Music Theatre as Global Culture: Wagner’s Lecacy Today Hrsg. Anno Mungen, Nicholas Vazsony, Julie Hubbert, Ivana Rentsch, Arne Stollberg, Würzburg: Königshaussen & Neumann, 2017, 91-117.
  49. * “The New (Wo)man and Her/His Others: Foreigners on the Pages of China’s Women’s Magazines” in: A Space of their Own: Women and the Periodical Press in China’s Long Twentieth Century (with Michel Hockx and Joan Judge). Cambridge: Cambridge University Press 2018, 302-331.
  50. “Introduction: Women’s Journals as Multigeneric Artefacts” (with Joan Judge & Michel Hockx) in: Women and the Periodical Press in China’s Long Twentieth Century: A Space of their Own (edited by Barbara Mittler with Michel Hockx and Joan Judge). Cambridge:
    Cambridge University Press 2018, 1-18.

  51. “Licht aus dem Dunkel: Renaissance? Topographien chinesischer Intellektualität” Beitrag zum Band Topographien von Intellektualität Hrsg. von Jürgen Fohrmann und Carl-Friedrich Gethmann. Göttingen: Wallstein Verlag, 2018, 142-233. | Adobe Link

  52. „Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten!“ Klassische Musik-Kultur im Rahmen globaler Identitäts- und Haßdiskurse – Der Fall China” Beitrag zum Band Identität, Hass, Kultur, hrsg. von Carl-Friedrich Gethmann und Friedrich Wilhelm Graf. Göttingen: Wallstein Verlag, 2019, 203-260.
  53. Press Powers—China, Gender and the Media in a Global Context in: Engaging Transculturality: Concepts, Key Terms, Case Studies. London: Routledge, 2019, 330-350.
  54. Re-con-figurations—Media and their Powers: an Anthropomorphic Perspective in: Philipp Stoellger (ed.) Figurationen des Menschen. Studien zur Medienanthropologie, Würzburg: Königshausen & Neumann (Reihe Interpretation Interdisziplinär, Bd. 18), 2019, 365-401.
  55. * “A (wo)men’s revolution? Small feet, large hands, Small Feet, and visions of womanhood in China’s long 20th century” in Alan Baumler (ed.) Routledge Handbook of Revolutionary China, London: Routledge, 2019, 136-157.
  56. All things transregional—in conversation with Barbara Mittler in: All Things Transregional? A Conversation about Transregional Research (Forum Tranregionale Studien, Max Weber Stiftung Hrsg.) Berlin 2019, 45-54. (revidierte Version des Blogs Link).
  57. Dein Bild in meinem Auge oder: Die Genese des “chinesischen Traums”—China und Europa im langen 20. Jahrhundert in: Europa—Realität und Vision (Studium Generale 2016/17), Heidelberg: Heidelberg University Publishing 2019, 81-120.
  58. Useful New Knowledge for Everyone to Digest? Transcultural Remakings of the Encyclopedic in the Encyclopedic Dictionary of New Knowledge (Xin wenhua cishu 新文化辭書, Shanghai 1923) in:  China and the World—the World and China: Transcultural Perspectives (Essays in Honor of Rudolf G. Wagner), edited by Barbara Mittler, Joachim & Natascha Gentz and Catherine Vance Yeh, Deutsche Ostasienstudien 37 Gossenberg: OSTASIEN Verlag, 2019, Bd. 3 Transcultural Perspectives on Modern China (hrsg. mit Natascha Gentz), 25-40.
  59.  A time of/for New Media: The Public Sphere of Letterature in China (in japanischer Übersetzung) in: A New History of Japanese “Letterature” 日本文學史Volume 3: From “Letters” to “Literature”: Remapping the Literatures of East Asia Editors: Kōno Kimiko 河野貴美子, Wiebke DENECKE, Shinkawa Tokio 新川登亀男, Jinno Hidenori 陣野英則, Publisher: Bensei shuppan 勉誠出版(Project Editor:Yoshida Yūsuke 吉田祐輔) Tōkyō: Bensei Shuppan, Heisei 27 [2015]-2019 450-466.
  60. Vergessen? Verhasst? Verehrt?—Der Erinnerung zum Trotz: Die chinesische Revolution und warum China immer noch an Mao glaubt (Helmstedter Colloquien Heft 21) (Martin Sabrow Hrsg.), Leipzig: Leipziger Universitätsverlag: 2019, 155-199.
  61. Taxonomien und epistemische Gewalt: Zur Gefahr von Eindeutigem und vom Reden und Schweigen in autoritären Systemen, Beitrag zum Band Herrschaft des Konkreten, hrsg. von Carl-Friedrich Gethmann. Göttingen: Wallstein Verlag, 2020, 161-191.
  62. with XU B., Fraser S.E., Juneja M., Mittler B., Hopfener B., Trede M. Audience Participation in Xu Bing’s Works: Transcultural Issues in Global Contemporary Art. In: Fraser S., Li YC. (eds) Xu Bing. Chinese Contemporary Art Series. Springer, Singapore 2020, 37-57 (Mittler 48-51).
  63. Wie, wann, wo und warum eigentlich Transkulturalität? Wissen und Macht—ein Blick auf China im globalen Kontext in: Jürgen Joachimsthaler (+) Martina Engelbrecht & Gabriela Opieca (Hrsg.) Transkulturalität/ Interkulturalität—Konzepte, Methoden, Anwendungen, Frankfurt: Peter Lang (Projektidee und Konzept des Bandes: Jürgen Joachimsthaler (†), 2020, 74-96.
  64. Noch einmal zu 100 Jahren Roter Oktober: Revolutionen und die Musik in China und der Welt, in: Oktoberrevolution 1917. Ereignis, Rezeption, künstlerische Deutung, hrsg. von Felicitas Fischer von Weikersthal, Tanja Penter, Dorothea Redepenning, Heidelberg: Winter Verlag, 2020, 267-285.
  65. Mittler, Barbara. Vokabularien für eine globale Bibliothek – Von Transfer, Transformation und Transkulturalität:  Bibliothek Forschung und Praxis, vol. 45, no. 2, 2021, pp. 239-248. https://doi.org/10.1515/bfp-2021-0021
  66. Feeling Matters: Gender Interactions and the making of Cultural Memory in China’s Vernacular Media, 1900s-2000s Binder Lectures San Diego 2018 University of California at San Diego.
  67. “And suddenly the memory revealed itself….”—Making Sense of the Senses in History —Epilogue in: Sensing China. Modern Transformations of Sensory Culture  (Shengqing Wu & Xuelei Huang, eds.), London: Routledge 2022, 276-287.
  68. Introduction: Periodisation in a Global Context,”´ in: Chronologics. Periodisation in a Global Context (mit Thomas Maissen & Pierre Monnet), Heidelberg: Heidelberg University Publishing 2022, 1-10.
  69. Chronotypologies: An Introduction; Chronologics: An Introduction in: Chronologics. Periodisation in a Global Context (mit Thomas Maissen & Pierre Monnet), Heidelberg: Heidelberg University Publishing 2022, 13-14 & 139.
  70. Wilde Geschichte(n) 野史Oder: Von der Macht der Stille(n)—Gedanken zur Politik in China Heidelberger Akademie der Wissenschaften Jahrbuch 2022, Heidelberg: Winter 2023, 25-35.

    In press:
  71. * “Never forget Mao: The Monumental as Radical Universal OR: The Making of a “Maoist
    Modern”” in Art and Modernism in Socialist China: Unexplored International Encounters,
    1949-1979
    , Kong Shuyu and Julia Andrews eds. 25ps.

  72. * Reading Women—Rethinking a Trope in the Socialist Modern and beyond” in: A World History
    of Chinese Literature
    (Zhang Yingjin ed.) London: Routledge, 15 pps.

  73.  After the Sun—Slow Hope? Rethinking Continuous Crisis through China’s Revolutions
    Contribution to the HANDBOOK OF LEFT-WING EXTREMISM Edited by José Pedro
    Zúquete Palgrave 2024 20 pps.

  74.  “Do you hear the People Sing? Gedanken zu chinesischen Öffentlichkeiten—und ihren Gegnern:
    Von der Macht der Musik“ in: Festschrift für Dorothea Redepenning, Christoph Flamm, Hrsg.
    Heidelberg 2024 15 pps.

  75. * Whose Classical Music? Chinese Musicians and the World: A Study of Audience Receptions
    authored together with Inga Mai Groote, Dorothea Redepenning & Li Hsin-yi. In: China
    Sounds Abroad
    (Andreas Steen & Frank Kouwenhoven & Frederick Lau eds.) Hong Kong
    University Press, Hong Kong 2024, 15 pps.

  76. *« Jamais la nuit ? Le soleil ne se couche pas en Chine» in: Art Asie Sorbonne, numéro dirigé par
    Edith Parlier-Renault et Marie Laureillard, 2021 25 pps.


    In preparation:

  77. * Shifting Concepts: A Transcultural Approach to the study of Encyclopedia (with Madelein
    Herren) in Hidden Grammars of Transculturality: Shifting Powers of Encyclopedic Writing
    (Madeleine Herren-Oesch,Barbara Mittler eds) Transcultural Research, Heidelberg

  78. * Ex Oriente Nox—Ex Oriente Lux? “Western Classical Music” in the Hands of (East) Asian
        Musicians—Crisis, Challenge, Chance? Authored together with Inga Mai Groote
    (musicology), Hsin-yi Li (anthropology), Dorothea Redepenning (musicology) Journal of
    Transcultural Studies.

  79. * Images, Realities and Powers: Gender Interactions in China’s Vernacular Media, 1909-1939 In    Nic Leonardt et al. (Hrsg.) ‘The Way I See It’—Transcultural Perspectives on Image, Gaze and Perception

  80. Oper Chinesisch? Asymmetrische Begegnungen in Silke Leopold (Hrsg.) Lexikon Oper,
    Kassel: Bärenreiter.

  81. * Asymmetries and Identities–Transculturality in China’s New Music in: Creative Dissonances.
    Music in a Global Context (under submission)

  82. Von Pop und Propaganda: Kunst und Kultur im revolutionären China In: “Die bedrängte Muse:
    Komponieren in Totalitären Staaten des 20. Jahrhunderts” Hrsg. Lütteken (under submission)

  83. Creative Dissonances—Flows and Bumps, Asymmetries and Transculturalities in the Musical Experience of the Great Proletarian Cultural Revolution (1966-76) in: Rethinking Cultural Revolution Culture (Barbara Mittler, ed.)

  84. After the Sun—Slow Hope? Rethinking Continuous Crisis through China’s Revolutions” Contribution to The Palgrave Handbook of Left-Wing Extremism, vol. 2, edited by José Pedro Zúquete, London: Palgrave 2023, 159-184.

 

D. Encyclopedia Entries

  • 1.-2.
    2 Articles on Chinese Composers (Lam Bunching, Li Taixiang) in: Bertelsmann Konzertführer, München: Bertelsmann, 1993.
  • 3.-13.
    11 Articles on Taiwan and Hong Kong composers (Chen Shihui, Guo Zhiyuan, Lam Manyee, Li Taixiang, Ma Shuilong, Pan Huanglong, Pan Shiji, Wu Dinglian, Xiao Erhua, Xu Boyun, Xi Changhui) in: The New Grove Dictionary of Music and Musicians Second Edition (Stanley Sadie & John Tyrell Hrsg.), London 2000.
  • 14.-53
    ca 40 articles on Chinese composers and musicians in: Musik in Geschichte und Gegenwart (Ludwig Finscher Hrsg.), Kassel: Bärenreiter Verlag 1995ff. (bereits erschienen: Chan Kambiu, Chan Wingwah, Chen Gang, Chen Shihui, Chen Tianhe, Chen Xiaoyong, Chen Yi, Dai Hongxuan, Ding Shande, Du Mingxin, Feng Zikai, Fu Cong, Ge Ganru, Guo Wenjing, Guo Zhiyuan, He Luting, He Xuntian, Huang Zi, Jin Xiang, Jiang Qing, Jiang Wenye, Lam Bun-Ching, Lam Manyee, Li Jinhui, Li Taixiang, Luo Zhongrong, Lü Wenci, Ma Shuilong, Mo Wuping, Nie Er, Pan Huanglong, Qu Xiaosong, Shen Jingtan, Shen Zongliang, Su Cong, Tan Dun, Zhao Yuanren, Zhou Long, Zhou Wenzhong, Zhu Jian’er).
  • 54.
    „Musik und Musikwissenschaft im modernen China“ Das große China-Lexikon (Staiger Brunhild, Friedrich Stefan, Schütte Hans-Wilm Hrsg. unter Mitarbeit von Reinhard Emmerich) Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 2003: 512-515.
  • 55.-62.
    8 articles on new Chinese music (Ge Ganru, 4th generation composers, Jin Xiang, national style, New Music, Xu Shuya, Zhao Xiaosheng, Zhu Jian’er) in: Routledge Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture, London/New York: Routledge 2005
  • 63.-66.
    4 articles on music and journalism in China in Encyclopedia of Modern China. 4 vols. (David Pong Hrsg.) Detroit: Charles Scribner's Sons, an imprint of Gale/Cengage Learning, 2009.
  • 67.
    together with Bettina Wuthenow “Rhetorik in Ostasien” in: Rhetorik und Stilistik. Ein internationales Handbuch historischer und systematischer Forschung, (Ulla Fix, Andreas Gardt, Joachim Knape Hrsg.), Berlin 2009, Vol 2:2027-2039.
    68.
    revised article on Chinese Music in: Musik in Geschichte und Gegenwart (Ludwig Finscher Hrsg.), Kassel: Bärenreiter Verlag 1995ff.
  •  

E. Transfer: Catalogue Entries, Programme Leaflets, Research Reports

  1. „Two Music Meetings in Hong Kong“ CHIME 1991.3:38-41.
  2. Neue Musik aus China (Programmheft), Berlin: Haus der Kulturen der Welt, 1993.
  3. „Vom Sehen und Hören“ in: Qin Yufen. Yun Li: In Wolken treibend (Ausstellungskatalog), Linz,
    1996, 67-73.
  4. „Die Koloniestadt Qingdao: Eine deutsche Mustersiedlung an der Jiaozhou-Bucht“ Damals 1996.2: 22-27.
  5. „Windhunde im giftigen Kraut“ (Zur politischen Funktion von Rock- und Avantgardemusik in China) Zeitschrift für Kultur-Austausch 1998.48/4:99-100.
  6. Composer Essay Qu Xiaosong, New York: Peer Music Publishers 1999, 15 Seiten.
  7. „Audio-Visual Acompaniment to the Exhibit ‘Picturing Power: Posters of China’s Cultural
    Revolution’“ (gemeinsam mit David Carnochan, Sue Tuohy & Jeffrey Wasserstrom), Indiana
    University, September 1999, 16 Seiten.
  8. „Zwischen Tradition und Moderne: Von den alten Wurzeln neuer chinesischer Musik“ in: Seide
    und Bambus: China Found Workshop, Taipei in Wien
    (Christian Utz & Xienyue Hu Hrsg.)
    Wien, 1999, 9-23.
  9. „Bilder der Macht. Die Ausstellung“ Katalog zur Ausstellung im Universitätsmuseum Heidelberg,
    31.1.-28.2.2001, 11 Seiten.
  10. „Bilder und Klänge der Macht. Der Soundtrack und der Videotrack“ Katalog zur Ausstellung im
    Universitätsmuseum Heidelberg, 31.1.-28.2.2001, 15 Seiten.
  11. „Radikal, aber bruchlos: Vor- und Nachleben der chinesischen Kulturrevolution“ Ruperto Carola.
    Forschungsmagazin der Universität Heidelberg
    2001.3:46-47.
  12. „ C. C. Liu on New Music in China” in: New Music in China and The C.C. Liu Collection at the
    University of Hong Kong
    (Helen Woo Hrsg.), Hong Kong: Hong Kong University Press 2005,
    3-15.
  13. „‘Eine Schule des Volkes.’ Die Pekingoper unter Mao“ Spektrum der Wissenschaft Juli 2001, 76-83, neue und veränderte Auflage Spektrum der Wissenschaft Spezial. 4000 Jahre China. Von der Steinzeit zur Kulturrevolution. 20015/2:76-83.
  14. „Sinologie und Musik“ Das neue China 2001.28/3:32-33.
  15. (gemeinsam mit Thomas A. Schmitz) “’Gutenberg kam nur bis Gonsenheim’ – Gründe, warum Gutenbergs Erfindung weder in China noch bei den alten Griechen eine entscheidende Rolle gespielt hat. Ein (nicht ganz ernstgemeinter) west-östlicher Dialog” in Die Innovative Bibliothek. Elmar Mittler zum 65. Geburtstag Erland Kolding Nielsen et. al. Hrsg.), München Saur 2005, 193-209.
  16. “’China is China is China!’ Oder doch nicht? Fragmente des Missverstehens und Wege der Annäherung” (auch in englischer Version) in: Christine de la Garenne/Via Lewandowsky NEOBIOTA Fragmente des Missverstehens: Peking, Ostfildern: HatjeCanz 2006, 13-18.
  17. “Der Osten ist rot: China und die Suche nach Glück” in: Glück – welches Glück (Beate Hentschel,
    Gisela Staupe Hrsg.) München: Carl Hanser Verlag, 2008, 133-149.
  18. “National Styles and Asymmetries of Perception: Transculturality in Bun-Ching Lam’s Music”
    in: Creative Couples (Gunnar Kaldewey Hrsg.) New York: Kalldewey Press, 2009:1-8.
  19. (gemeinsam mit Lena Henningsen) “Alltags(er)leben: Eine Lese-Einladung” in: Leben Andernorts–Geschichten aus dem chinesischen Alltag (Lena Henningsen Hrsg.), Bochum: projektverlag 2009, 7-18.
  20. “Revolutionäre Pekingoper und das lange Leben von Propagandakunst” in On Stage. Die Kunst der
    Pekingoper
    (Museum der Kulturen Basel, Hrsg.), Zürich 2011, 76-93.
  21. “Die große Proletarische Kulturrevolution, die revolutionäre Pekingoper und das lange Leben von Propaganda” in: On Stage. Die Kunst der Pekingoper Basel: Museum der Kulturen, 2011.
  22. “Von fremden Ländern und Menschen” Beitrag zum Programmbuch “Im Jahr des Drachen” zum China-Schwerpunkt des Schleswig-Holstein Musik Festivals 2012, Lübeck: Schleswig Holstein Musikfestival, 17-24.
  23. “Teufel oder doch Gott? Die vielen Gesichter des Mao Zedong” Ruperto Carola Forschungsmagazin 2013.2:120-127.
  24. (gemeinsam mit Thomas Maissen) “Aus dem Dunkel ins Licht. Epochale Umbrüche in China und Europa” Ruperto Carola Forschungsmagazin 2015.7:16-25. Nachgedruckt Universitas 76 (2021), 34-47.
  25. “Mao in der Karaokebar” Gespräch mit Theresa Beyer, SRF 15.1.2016 http://www.srf.ch/sendungen/musik-der-welt/maos-kulturrevolution-in-der-karaoke-bar.
  26. 論中國Lost in Translation—Zwischen den Welten? Dialoge mit dem Reich der Mitte中國輪 Programmheft für das KlangForum Heidelberg “Neue Klänge aus dem Reich der Mitte” 23./24.2.2017, 25 pp
  27. Eine Reise nach China und zurück—Travelling to China and Back (zum Besuch des Baseler Kammerorchesters in Shanghai), KammerorchesterBasel Magazin, 2017-1:4-5.
  28. “Xilin Wang: Der Kampf der drei Köpfe im großen Kessel” Beitrag zum Programmheft Diktaturen—25 Jahre Klangforum Heidelberg, 25.-29.10.2017, 45-53.
  29.  “Ohrenbetäubende Stille: Musikalisches Sagen in Zeiten von Repression,” Beitrag zum Programmheft Diktaturen—25 Jahre Klangforum Heidelberg, 25.-29.10.2017, 54-66.
  30. - 32. “Zum Daoismus und zum Chan-Buddhismus,” “Zum Beiguan,” “Kommentiertes Libretto”: 3 Beiträge zum Programmheft King of Kings. Händels Messiah—eine musikalische Montage der Jungen Kantorei, 20.-21.5.2018, 27-53.
  31. “’Wie ein Stein im Meer verschwunden?’ Heldenleben—im Propagandaposter und in der künstlerischen Retrospektive” in: Facetten des Erinnerns: 1968 Global—Eine Retrospektive. (Ni Shaofeng, Hrsg.), Katalog zur Ausstellung mit Werken von Ni Shaofeng und Deng Huaidong im Völkerkundemuseum Heidelberg, 9.9. bis 10.11.2018. Deutsche Ostasienstudien 31, Gossenberg: Ostasienverlag, 2018, 4-12.
  32. Der Erinnerung zum Trotz: (Warum) Glaubt China immer noch an Mao? In: Facetten des Erinnerns: 1968 Global—Eine Retrospektive. (Ni Shaofeng, Hrsg.) Katalog zur Ausstellung mit Werken von Ni Shaofeng und Deng Huaidong im Völkerkundemuseum Heidelberg, 9.9. bis 10.11.2018. Deutsche Ostasienstudien 31, Gossenberg: Ostasienverlag, 2018, 122-134.
  33. Vom Reden und Schweigen Programmheft für das Vernissage-Konzert des KlangForums Heidelberg zur Ausstellung im Projekt Facetten des Erinnerns: 1968 Global—Eine Retrospektive, 9.9.2018, 34 pps.
  34. Wie ein Stein im Meer verschwinden …. Programmheft für das Finissage-Konzert des KlangForums Heidelberg zur Ausstellung im Projekt Facetten des Erinnerns: 1968 Global—Eine Retrospektive, 10.11.2018, 50 pps.
  35. Envisioning Asia: Gandhi and Mao in the Photographs of Walter Bosshard (Museumskatalog, Gayatri Sinha & Peter Pfrunder, Curators, Barbara Mittler Hrsg.), Heidelberg: CATS 2019.
  36. “The Camera and Mao: Photography as Metaphor” in: Envisioning Asia: Gandhi and Mao in the Photographs of Walter Bosshard (Museumskatalog, Gayatri Sinha & Peter Pfrunder, Curators), Heidelberg: CATS 2019, 82-89.
  37. Zerrissen—Auf der Suche nach Heimat. Programmheft zur Kammeroper von Bun-Ching LAM WENJI—18 songs of a Nomad Flute, KlangForum Heidelberg mit der AdK Ludwigsburg, Heidelberg: CATS 2019, 110 pps.
  38. „Eingesperrt—Zelle, Sprache und Gesicht als gewaltsame Ordnungsmuster“ u.a., in: Eingesperrt: Stimmen aus dem Kopfgefängnis. Beiträge zum Programmheft des Klangforums Heidelberg, 24.-28.19.2020, 2, 3-4, 10-28, 71.
  39.  Barbara Mittler “Social Distance, Hygiene and the Handshake: a Chinese Perspective” CATS Arena 2020.1:12-14 https://www.cats.uni-heidelberg.de/media/catsarena.html, nachgedruckt bei Forum Transregionale Studien 26.2./ 9.3.2021 https://trafo.hypotheses.org/26546 und bei https://chinaheritage.net/journal/on-shaking-ones-own-hand/
  40. Wenn Sie heute einem Chinesen Frère Jacques vorsingen, ist der ganz erstaunt, dass Sie als Europäer diese Melodie kennen. Sinologin Barbara Mittler über ›klassische Musik‹ als Teil des kulturellen Gedächtnisses in China. https://van-magazin.de/mag/klassische-musik-china/ 16.2.2021
  41.  Tod der Metapher! Gedanken zum Ikonoklasmus in Chinas langem 20. Jahrhundert Athene 2/2021:13-18.
  42. Do you hear the People sing?—Von Konfuzius, neuen Weltordnungen, und der Macht (und) der Musik und Neue (musikalische) Weltordnungen—Notizen zu den Kompositionen, Beiträge zum Programmheft des KlangForum Heidelberg, 25./26.6.2022, 7-17; 18-26.
  43.  Aus “Verzweiflung, Wut und Schrecken... entspringt ... eine neue Welt“— Von der Macht der Musik und von Klimagerechtigkeit (The Power of Music and Climate Justice) Athene 4/2022: 9-11.
  44. Konfrontativ—Kontemplativ—Komplementär: Musikalische Entwürfe zur Schöpfung. Zum Jahreskonzept der Jungen Kantorei 2022, Mai Juni 2022, 29-33 (mit Jonathan Hofmann)
  45. „The Making of Mao” Essay for the Exhibit China - The past is present at the National Gallery in Victoria, Australia NGV Magazine 2022 (November/December), 2022.37:54-61.
  46. Aus dem Dunkeln in das Licht: Ist die Welt (noch) zu retten? Chinesische Perspektiven auf Ende und Anfang Ruperto Carola Forschungsmagazin 21/2023: 26-35.
  47. Konfuzianische Weltordnungen II: Von der Sorge um die Zukunft des eigenen Landes—ein Dialog mit Ying Wangs Of Detours and Updates, Beitrag zum Programmheft des KlangForum Heidelberg,13./14.5.2023, 10-19.
  48. UnSilencing—Das Schweigen beenden! Zum Jahreskonzept der Jungen Kantorei 2023, Mai 2023, 5-10.

F. Textbooks

1. Chinesisch einmal ganz anders: Ein multimediales Lehrbuch für die Grundstufe (Langzeichen) 精彩漢語—多媒體互動學習 (初級漢語教材); Herausgeber (編輯機構):
台灣師範大學華語文教學研究所、德國 海德堡大學漢學系
Graduate Institute of Teaching Chinese as a Second Language, National Taiwan Normal University, Taibei
& Zentrum für Ostasienwissenschaften, Universität Heidelberg; Leitende Herausgeber (主編):
Shih-chang Hsin (信世昌) & Barbara Mittler (梅嘉樂); Redaktion und Übersetzung (編輯委員):
Wilfried Spaar (石磊), Chin-chin Tseng (曾金金), Wen Gu (顧聞); Texte und Übungen (執行編輯):
Yu-yuan Young-Stein(楊尤媛)、Fang-fang Kuan(關芳芳) Hui-chuan Wang(王慧娟)、Chun-ping Lin(林君萍); Beratung(編輯顧問):
Nuoya An(安娜亞)、Weifang Chen(陳煒芳)、Sheng Fang Huang(黃聖芳), Su-sian Stähle(李素賢)、Jiongshi Song(宋炯時)、Yijun Tang(唐藝軍) Chun-jing Wu(吳春靖)、Xia Zhan(詹霞)、Kai Zhang(張凱); Multimedia (多媒體總監): Yu-yang Yang(楊豫揚); Mitarbeiter der Redaktion(編輯助理):
Yu-hui Huang(黃郁惠)、Dominik Weihrauch(韋德名)、Shu-ting Hsu(許淑婷) Yu-rong Chen(陳昱蓉)、Wing Keung Li(李永強)、Xin-yu Lin(林芯妤). Supported by“Aim for the Top University Plan”of the National Taiwan Normal University, and the Ministry of Education, Taiwan, R.O.C 本華語教材之製作完成承蒙臺灣師範大學頂尖計畫及教育部經費之支持,特此感謝。1. Auflage Neuwied: China Buchhandel und –verlag, 2013
ISBN-13: 978-3-943429-15-2 .

Adobe Rezension durch Andreas Guder, CHUN 29 (2014).

G. Reviews and Review Essays

  1. Stephen Jones Folk Music of China. Living Instrumental Traditions, Oxford, 1995
    China Review 1996.4: 46.
  2. Klaus Mühlhahn Geschichte, Frauenbild und kulturelles Gedächtnis. Der ming-zeitliche Roman Shuihu zhuan“ China Review International 1998/5.2:499-504.
  3. Spaces of Their Own. Women’s Public Sphere in Transnational China (Mayfair Mei-Hui Yang, Hrsg.), Minneapolis 1999Journal of Asian Studies 1999.58/4:1125-1127.
  4. Wang Zheng Women in the Chinese Enlightenment. Oral and Textual Histories, Berkeley 1999 American Historical Review June 2000: 105/3:906.
  5. Heike Frick Kunst und politische Artikulation. Die chinesische Karikatur 1934-37, München 1995 China Review International 2001/8.1:108-111.
  6. Antoinet Schimmelpenninck Chinese Folk Songs and Folk Singers. Shan’ge Traditions in Southern Jiangsu, Leiden 1997 China Information 2001.XV.1:314-316.
  7. Popular China. Unofficial Culture in a Globalizing Society (Perry Link, Richard P. Madsen, Paul G. Pickowicz Hrsg.), Lanham 2002 Journal of Asian Studies 2003.62/1:252-254.
  8. Review Essay “Man, Woman and Body in Early and Imperial China: Recent German Scholarship” (Gudula Linck Leib und Körper: Zum Selbstverständnis im vormodernen China. Frankfurt, 2001 & Die Frau im alten China: Bild und Wirklichkeit. Studien zu den Quellen der Zhou- und Han-Zeit (Dennis Schilling, Jianfei Kralle Hrsg.). Stuttgart, 2001) Nannü 2003.5.1.:115-123.
  9. Christian Utz Neue Musik und Interkulturalität von John Cage bis Tan Dun, Stuttgart: Fritz Steiner Verlag (Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft Bd. 51), 2002. CHIME 2006 (in press), 5pps.
  10. Xiaoqing Ye The Dianszhizhai Pictorial: Shanghai Urban Life, 1884-1898, Ann Arbor: University of Michigan Press, 2003. China Quarterly 2004.177:234-236.
  11. Review Essay “Between Discourse and Social Reality: The Early Chinese Press in Recent Publications” MCLC Resource Center Publication (Feb. 2007) [Link]
  12. Nimrod Baranovitch China's New Voices: Popular Music, Ethnicity, Gender, and Politics, 1978-1997. MCLC online Reviews Summer 2004.
  13. Kai-wing Chow Publishing, Culture and Power in Early Modern China Harvard Business History Review 2005.79/1:169.
  14. Christopher Reed Gutenberg in Shanghai American Historical Review 2005.110/2:551-452.
  15. Sheila Melvin & Jindong Cai Rhapsody in Red: How Western Classical Music Became Chinese. New York: Algora Publishing 2004 China Quarterly 2005.181:199-201.
  16. Rudolf Maria Brandl & Wang Zhaoqian Nuo. Tänze der Geistermasken im Erdgottkult in Anhui China) Göttingen: Edition Re, 2001 Ethnomusicology 2006.50/3:496-498.
  17. Shawn Frederick McHale Print and Power. Confucianism, Communism, and Buddhism in the Making of Modern Vietnam SHARP News 2006.15:2/3:19
  18. Alexander Des Forges Mediasphere Shanghai: The Aesthetics of Cultural Production. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2007. Harvard Journal of Chinese Studies 2009.69/2:478-487.
  19. Cries of Joy, Songs of Sorrow: Chinese Pop Music and Its Cultural Connotations, by Mark L. Moskowitz, Honolulu: University of Hawai’I Press 2010. The China Journal 2011.65:254-256.
  20. Nicola Spakowski “Mit Mut an die Front” Die Militärische Beteiligung von Frauen in der Kommunistischen Revolution Chinas (1925-1949), Köln: Böhlau Verlag 2009 WerkstattGeschichte 2010.55:109-111.
  21. Weipin Tsai Reading Shenbao. Nationalism, Consumerism and Individuality in China, 1919-37, Houndmill, Basingstoke 2010 China Quarterly 2010.202:472-473.
  22. Power, Beauty and Meaning. Eight Studies on Chinese Music (Luciana Galliano Hrsg.) Florenz: Leo S. Olschki Editore, 2005 East Asian Science, Technology and Medicine (EASTM) 2010.32:124-129
  23. Rosemary A. Roberts Maoist Model Theatre. The Semiotics of Gender and Sexuality in the Chinese Cultural Revolution (1966-1976) Leiden: Brill 2010 Women and Gender in Chinese Studies Review 2011. [Link]
  24. Bernd Roeck, Der Morgen der Welt. Geschichte der Renaissance, München: Beck 2017. Historische Anthropologie—Lektüren 2019.2: 311-315.
  25. The Making and Remaking of China’s “Red Classics”—Politics, Aesthetics, and Mass Culture (Eds. Rosemary Roberts & Li Li). Hong Kong: Hong Kong University Press, 2018. THE CHINA JOURNAL, No. 83, January 2020: 202-203.
  26. Klaus Mühlhahn Making China Modern. From the Great Qing to Xi Jinping, Cambridge, MA: Belknap/Harvard University Press, 2019 “Mehr als nur Reaktionen auf den Westen” FAZ no. 29, 4.2.2020, S.12.

H. Translations

  1. Translation (German/Englisch): Zhang Zuozhi & Hellmut Schaffrath „China’s Mountain Songs, ChineseTerminology Relating to Shan’ge.“ CHIME 1991.4:23-33.
  2. Qu Xiaosong (Chinesise/German) Da Piguan (Cleaving the Coffin- Die Versuchung) Oper in 6 Akten Biennale München 2004.

I. Databases, Online-Exhbitions, Blogs

  1. Bilder und Klänge der Macht. Web-Austellung zur Propagandakunst der Kulturrevolution, Februar 2001.
  2. Archiving Mothers and Fathers of the Nation (Hrsg. Gemeinsam mit Christiane Brosius, Sumathi Ramaswamy und Thomas Maissen, unter Mitarbeit von Michael Mohr, Sebastian Gehrig, Catherine Bublatzky, Eric Decker und Matthias Arnold)
  3. Creative Couples—Transcultural Media The Work of Gunnar Kaldewey and Bun-Ching Lam
  4. Von fremden Ländern und Menschen: Ein transkulturelles Konzert
  5. Common People and the Artist - an Essay in the Cultural and Social Metahistory of China through Visual Sources. The database is part of Visual Cultures in East Asia (http://www.vcea.net/index_en.php) Barbara Mittler: “The New Woman” http://commonpeople.vcea.net/New_Women.php
  6. A Continuous Revolution. This database accompanies the 2012 publication on Cultural Revolution Culture
  7. Chinese Women’s Magazines in the late Qing and Early Republican Period
  8. Early Chinese Periodicals Online
  9. Chinese Comics (under construction)
  10. All things transregional—in conversation with Barbara Mittler
  11. Editorial: „Außereuropäische Geschichte“, „Globalgeschichte“, „Geschichte der Weltregionen“? Neue Herausforderungen und Perspektiven
  12. Social Distance, Hygiene and the Handshake: a Chinese Perspective

J. Evaluation Reports

  1. “Evaluierung des BMBF-Rahmenprogramms “Geistes-, Kultur- und Sozialwissenschaften” : Abschlussbericht / Expertenkommission (Otfried Jarren, Sibylle Baumbach, Friedrich Wilhelm Graf, Steffen Mau, Barbara Mittler, Sönke Neitzel), Berin: Bundesministerium für Bildung und Forschung, 2017, 97 S.
Zuletzt bearbeitet von: SV
Letzte Änderung: 28.02.2024
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